21/06/2019 19:30 - 21:00 Wilhelminakerk Utrecht

Vignolle Ensemble Voorjaar 2019

Een Noorse deugniet, gedaanteverwisselingen en volksliedjes: allemaal onderdeel van ons met rasse schreden naderende voorjaarsprogramma:

Grieg – Solveigs lied (uit ‘Peer Gynt’, op. 23, bew. voor strijkorkest)
Strauss – Metamorphosen
Tsjaikovski – Serenade in C, op. 48

Eduardus Lee dirigent

Grieg – Solveigs lied (uit ‘Peer Gynt’, op. 23)

Solveigs lied is afkomstig uit Griegs toneelmuziek die werd geschreven bij Henrik Ibsens toneelstuk Peer Gynt, dat het verhaal vertelt over de Noorse boerenjongen Peer. Peer heeft een rijke fantasie, maar brengt er in zijn jeugd weinig van terecht. Op een dorpsbruiloft ontmoet hij de dominees- dochter Solveig, maar haar moeder steekt een stokje voor hun ontluikende romance. In de avonturen die Peer daarna meemaakt denkt hij steeds meer alleen aan zichzelf, en Solveig raakt langzaam in de vergetelheid. Toch vergeet zij hem niet. Als Peer later in het verhaal al een oude man is, en op zijn wereldreizen eindeloos veel heeft meegemaakt, hoort hij in de verte Solveig zingen. Zij wacht nog altijd op Peer, die haar ooit had beloofd dat hij voor haar terug zou komen. Eindelijk houdt hij op met vluchten voor al zijn problemen en realiseert zich dat Solveig de enige juiste vrouw voor hem is. Eenmaal bij haar valt hij in haar armen in slaap.

Strauss – Metamorphosen

De Duitse componist Richard Strauss schreef Metamorphosen vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in maart 1945. In 1944 was Strauss ziek geworden en moest om te genezen afreizen naar een spa in Wenen, maar mocht van de regering niet reizen. Samen met een aantal vrienden onder wie Paul Sacher, dirigent van het Basler Kammerorchester, bedacht hij een plan: een verzoek voor schrijven van een opdrachtcompositie gaf Strauss een excuus om wel te reizen. Op 12 maart 1945 troffen bommenwerpers van de geallieerden het Vienna Opera House, waarbij een enorme operaschat verloren ging: onder andere ruim 150.000 kostuums. Amper een maand eerder waren ook het Dresden Opera House en de Lindenoper in Berlijn in vlammen opgegaan. Strauss was zeer geraakt door wat hij zag als de ‘vernietiging van tweeduizend jaar cultuurontwikkeling’. Een dag na het bombardement begon hij aan Metamorphosen. Het werk werd een klaagzang, geschreven voor 23 solo strijkers, waarin Strauss rouwt om de vernietiging van Duitsland.

Tsjaikovski – Serenade in C, op. 48

Tsjaikovski wordt beschouwd als de meest talentvolle Russische componist van de 19e eeuw. Hij staat bekend om zijn lyrische melodielijnen en romantische orkestraties. Hoewel hij net als andere componisten regelmatig Russische volksliedjes in zijn muziek verwerkte, durfde hij zich ook te laten beïnvloeden door Westerse componisten, onder wie Wolfgang Amadeus Mozart. Hij was zelfs zo’n fan van Mozart, dat hij in een eerste deel van de Serenade in C, op. 48, een ode aan hem bracht. ‘De Serenade is een kruising tussen een strijkkwartet en een symfonie’, schreef Tsjaikovski in een brief aan zijn vriendin in 1880. Ondanks Tsjaikovski’s zwaarmoedige persoonlijkheid is het stuk vrolijk van klank; Tsjaikovski zal een opleving hebben gehad toen hij het schreef. Het tweede deel is een bekende wals, die ook vaak los wordt uitgevoerd. Het derde en vierde deel van de Serenade zijn meer in Russische sferen, inclusief een citaat van het volksliedje ‘Onder de groene appelboom’.

Ticket type Prijs Winkelwagen
Vignolle Ensemble Voorjaar 2019 Utrecht Korting €8
In de winkelwagen
Vignolle Ensemble Voorjaar 2019 Utrecht Regulier €12
In de winkelwagen

Deel dit:

Organisator:Vignolle Ensemble (2)

Klassiek Nieuws!

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws van de leukste klassieke verenigingen van Nederland.

Succesvol ingeschreven!